Regler for returvarer og reklamationer

De fleste webshopejere har skulle håndtere returnering af enkelte varer eller hele ordre. Men hvad er reglerne for det?

Grundlæggende er der forskel på fortrydelsesret/returret eller reklamationer.

Fortrydelsesret:
Alle kunder i online butikker har altid minimum 14 dages retturret fra modtagelsesdagen af ordren. Modtagelsesdagen er den dag kunden har afhentet varen på udleveringsstedet eller signeret for modtagelsen af pakken på anden vis.
Hvis kunden indenfor de 14 dage kør krav på sin returret, har kunden selv yderligere 14 dage til at returnere varen.

Ved fortrydelse af et køb er sælger (webshoppen) ikke forpligtet til at sørge for eller betale returfragt.

Reklamationer:
Hvis kunden reklamerer over en modtaget varen har sælger som udgangspunkt 3 muligheder. Udbedring, ombytning eller hel/delvis returnering af købssummen.
Både i forbindelse med udbedring og ombytning, vil sælger være forpligtet til at stå for returfragt. Tommelfingerreglen er, at det ikke må være til unødvendigt besvær for kunden at varen har en mangel.

Du kan læs mere om fortrydelsesret og reklamation på forbrug.dk.
Fortrydelsesret
Reklamationsret

TOP